In her duet (Cactus and Sunflower), Sahar Khalifa tried to portray a realistic picture of a Palestinian family in the occupied territories, represented by Sadia, her husband Zuhdi and their children. A loving, understanding, sincere and cooperative family, although due to the repression and inhumane policies of the occupier, this family and other families are in an extremely difficult situation. The reality of occupation does not represent this family or any Palestinian family. Sent to jail for beating, provoking and insulting Israeli workers (shlomo). His wife and children experienced the bitterness of the absence of the head of the family, and he experienced the difficulties of separation and the hardships of life in adversity and adversity. Zuhdi's dream is still to enter the "world of freedom and people." The streets are full of life and vitality. And the light of corn. The smell of hot grass embraces the sun.The fertile land is grazing with seeds to produce and consume them in large quantities. If the producer is not in his position, the mouth in other places will starve to death and the bracelet will fall from the thick rod. Where is the bracelet, Sadia? Did everyone fly? I will buy you others, and the kids will eat a lot. I'm looking for a job, they still need Yen's help, they promised us to remain silent. But I have learned to remain silent and speak smartly. , Saadia Why doesn't this world leave me alone? In spite of all adversity and oppression, the family lived this simple and humble life, which became the dream of Zuhdi and his comrades in arms. Because people suffer from many diseases, they are friendly and depressed. Faced with the opposing authorities’ methods of repression, including murder, displacement, arrest, ignorance, confiscation of land, and demolition of houses, the Palestinian occupiers suffered and cruelly met the requirements for life and permanence.In such a tense and tense atmosphere, full of fear and fear, full of disobedience and determination, martyred for the benefit of the earth, reason and dignity have become the ideal solution for my Zudi, especially when he is a pure and kind-hearted person. People after being locked up. And came out of him as a warrior carrying a new consciousness...so he was killed. Zuhdi fell into the hands of Zionist soldiers in a raid, leaving behind his wife and children, and promised to face a new test.
حاولت سحر خليفة في ثنائيتها (الصبار وعباد الشمس) أن ترسم لوحة واقعية للأسرة الفلسطينية. داخل الأرض المحتلة ممثلة في سعدية وزوجها زهدي وأولادهما. أسرة يسودها الحب والتفاهم والإخلاص والتعاون، على الرغم مما تعانيه هذه الأسرة، وسواها من الأسر، من ظروف بالغة القسوة نتيجة للسياسة القمعية اللاإنسانية التي تتبعها قوات الاحتلال.
ويأبى واقع الاحتلال إلا أنْ يضع بصماته على هذه الأسرة، وكل الأسر الفلسطينية. إذ يجد الزوج نفسه في السجن، بسبب ضربه للعامل الإسرائيلي (شلومو) الذي استفزه وأهانه. وتعاني الزوجة والأولاد، مرارة غياب رب الأسرة، ويعاني هو بدوره، صعوبة الفراق، وقساوة الحياة في زنزانة البؤس والشقاء. ويبقى الحلم يراود زهدي بالخروج إلى "عالم الحرية والناس. والشوارع المتوترة بالحياة والحركة. والشجر ونوار أيار. ورائحة العشب الساخن، وأشعة الشمس تحتضن الوجود"( )ويتحقق حلم زهدي، بإطلاق سراحه، فينطلق نحو بيته بخطواته الواسعة، يقفز الدرجات، وقلبه يضرب، يدفع الباب بقدمه، ويدخل.. "كانت سعدية. تشق الباب وتنادي: مين؟ دفع باب الحمام والتحم بالجسم الساخن المبلل بالماء. وشهقت سعدية، وبكت، وتأملت وجه زوجها من خلال سحابات البخار والرعب مرسوم على وجهها الملفوح بسخونة الحمّام وحرارة الانفعال.. وأخذ يقبل اللحم الساخن، ويغرز أنفه في عبير الصابون، وأمواج الأنوثة. دعيني أنسى.. حلمت كثيراً، حلمت، حلمت، لكني لم أحلم بلقاء أسخى وأكرم. هذا الصدر، وتلك العجيزة، شواطئ الأمان اليتيمية في بلد محتل.. وهذا الكنز يذكرني بقلاع لا يغزوها دخيل. والأرض الخصبة تتلقف البذار، وتحيله غزارة في الإنتاج والاستهلاك. وعندما يتغيب المنتج عن موقعه تجوع أفواه في مواقع أخرى، وتتساقط الأساور عن الزنود المكتنزة. أين الأساور يا سعدية؟ طارت جميعها؟ سأشتري لك غيرها، وسيأكل الأولاد كثيراً. غداً أنزل غرباً أبحث عن عمل. ما زالوا بحاجة لأيدينا، يضمنون سكوتنا. ولكنّي تعلّمت كيف أسكت بحذق، وأتكلم بحذق.. آه يا سعدية. لماذا لا يتركني العالم لشأني.."( ).
هذه الحياة البسيطة المتواضعة التي تحياها الأسرة، على الرغم مما يكتنفها من مشاق وقهر، باتت حلماً لدى زهدي وأمثاله من الطيبين المسحوقين، لكثرة ما يلاقيه الإنسان الفلسطيني الرازح تحت الاحتلال، من عنت وقسوة في تأمين متطلبات الحياة والصمود، في ظل الأساليب القمعية التي تمارسها سلطات العدو، بما فيها من قتل وتهجير واعتقال، وتجهيل، ومصادرة الأراضي، وهدم البيوت، وغير ذلك.
ففي مثل هذه الأجواء المتوترة الضاغطة، المشحونة بالقلق والخوف، الحافلة بالتحدّي والصمود، يصبح الاستشهاد في سبيل الأرض والقضية والكرامة، هو الحل الأمثل لدى زهدي، ولا سيما بعد أن دخل السجن إنساناً بسيطاً طيبّاً، وخرج منه مناضلاً، يحمل وعياً جديداً.. وهكذا يُقتل زهدي بأيدي الجنود الصهاينة، أثناء إحدى العمليات الفدائية، مخلفاً وراءه زوجة وعيالاً ووعداً برحلة شقاء جديد
#literature #Palestinian_literature #free_Palestine
تعليقات
إرسال تعليق